Hulp vanuit de Wmo

Wmo staat voor Wet maatschappelijke ondersteuning. Deze wet zorgt ervoor dat mensen zo lang mogelijk zelfstandig kunnen wonen en meedoen in de samenleving. Heeft u hierbij ondersteuning nodig? En lukt het niet om zelf een oplossing te vinden? Dan is hulp vanuit de Wmo misschien mogelijk. In Nieuwegein kunt u hiervoor terecht bij de afdeling Geynwijs van de gemeente.

Onze Wmo-adviseurs onderzoeken welke hulp u precies nodig heeft. Eerst kijken we naar wat u zelf kan. En wat uw familie, vrienden of buren voor u kunnen doen. Is dat geen oplossing voor uw situatie? Dan kijken we of een algemene voorziening van de gemeente u kan helpen. Dat is hulp die voor iedereen toegankelijk is. Soms is dat niet mogelijk en is er maatwerk vanuit de Wmo nodig.

Wmo aanvragen

Wilt u Wmo aanvragen, dan volgt u deze stappen:

Heeft u ondersteuning nodig in het dagelijks leven? Vaak kunt u zelf een oplossing vinden. Bijvoorbeeld door handige hulpmiddelen te gebruiken. Of door hulp te vragen aan familie, buren, vrienden of kennissen. In Nieuwegein zijn ook veel organisaties en vrijwilligers die u misschien kunnen helpen.

Bekijk wat u zelf kunt doen

Lukt het u niet om zelf een oplossing te vinden? Stel dan uw vraag aan Geynwijs. Dat kan op verschillende manieren: via ons digitale aanmeldformulier, per mail of telefonisch.

Inloggen met DigiD Stel uw vraag

infogeynwijs@nieuwegein.nl

030-410 06 66 

Bereikbaar op werkdagen van 9.00 tot 12.30 uur en van 13.30 tot 17.00 uur. Wij bellen u binnen 6 weken om een afspraak te maken voor een gesprek. Heeft u een dringende hulpvraag? Overleg dan met ons contactteam.

We bellen om een afspraak te maken voor een gesprek. Dit is meestal bij u thuis, daarom heet het ook wel een ‘keukentafelgesprek’. We bespreken uw situatie, bekijken samen wat u nog wel zelf kunt en waar u hulp bij nodig heeft.

U mag altijd een bekende vragen om bij dit gesprek aanwezig te zijn. Vaak vinden mensen het fijn als een familielid of kennis meeluistert en meedenkt. Is er niemand die dit kan doen? Dan is het ook mogelijk om onafhankelijke cliëntondersteuning aan te vragen bij Adviespunt Zorgbelang. Een cliëntondersteuner geeft gratis advies en kan ook bij het gesprek aanwezig zijn. Kijk op Adviespunt Zorgbelang.

De Wmo-adviseur onderzoekt uw situatie en kijkt naar alle mogelijke oplossingen. Vaak kan (een deel) van uw probleem opgelost worden zonder hulp van de gemeente. Bijvoorbeeld met hulp die u zelf regelt of met hulp van uw omgeving. Dan adviseren we deze oplossing. Is dit niet mogelijk? Dan kijken we waarmee de gemeente u kan helpen. We proberen het onderzoek binnen 6 weken af te ronden.

U krijgt een verslag van het onderzoek met een advies op maat. Dit verslag noemen we het ondersteuningsplan. Hierin staat het resultaat van ons onderzoek en ons besluit over uw aanvraag. In dit ondersteuningsplan ondertekent u de pagina ‘Aanvraag’. Daarna stuurt u dit terug naar Geynwijs. Zo maakt u uw aanvraag compleet. 

Bent u het eens met de geadviseerde oplossing? Dan leest u in het plan wat de vervolgstappen zijn.

Bent u het niet eens met het besluit? Dan kunt u zelf kiezen voor een andere oplossing, zonder hulp van de gemeente. U kunt ook bezwaar maken tegen ons besluit met een brief (bezwaarschrift) aan de gemeente. In het plan leest u hoe dit moet.

Krijgt u ondersteuning vanuit de Wmo? Dan kunt u kiezen tussen zorg in natura en een persoonsgebonden budget (pgb).

  • Kiest u voor zorg in natura? Dan regelt de gemeente de ondersteuning voor u.
  • Kiest u voor een persoonsgebonden budget (pgb)? Dan bepaalt u zelf bij wie u uw hulp inkoopt. Het is belangrijk dat u goed kunt aangeven met welk doel deze hulp nodig is.

Met de Wmo-adviseur bespreekt u hoe de ondersteuning verder wordt geregeld. U maakt bijvoorbeeld afspraken over de startdatum en de spelregels. De gemeente betaalt de hulp vanuit de Wmo. U betaalt voor de meeste ondersteuning wel een eigen bijdrage van € 20,60 per maand. Dit is voor iedereen gelijk. We kijken dus niet naar uw inkomen of situatie. 

Krijgt u geen ondersteuning vanuit de Wmo? Dan geven wij advies over een andere oplossing. Bijvoorbeeld een maaltijdservice, leenrolstoel of meedoen aan een activiteit die voor iedereen toegankelijk is. Dit is hulp die u zelf regelt.