Huwelijk of partnerschap melden

U mag zelf weten in welke gemeente u gaat trouwen. Wilt u in Nieuwegein trouwen? Dan kunt u alles van tevoren online regelen. U hoeft niet naar de gemeente te komen. Nodig bij de melding (vroeger ondertrouw genoemd):

  • Datum van uw huwelijk
  • Kopieën van het identiteitsbewijs van uw getuigen. Tip: een veilige kopie maken kan met de KopieID-app
  • Bij een uitgebreide ceremonie: de trouwambtenaar van uw voorkeur
  • Bij een huwelijk op een van onze trouwlocaties: de gegevens en een bevestiging van de locatie
  • iDeal betaalgegevens (niet nodig bij een gratis ceremonie)
Inloggen met DigiD Start de melding

Goed om te weten

  • Alle informatie over trouwen geldt ook voor geregistreerd partnerschap.
  • Doe de melding ruim op tijd. Minimaal 28 dagen voor de trouwdag, tot maximaal 1 jaar van tevoren.
  • In bijzondere situaties heeft u misschien extra documenten nodig.
  • De trouwzaal is niet meer in gebruik vanwege een verbouwing. De raadzaal wordt nu als trouwzaal gebruikt.

  • Maandagochtend om 9.00 of 9.30 uur
  • In de raadzaal (vanwege de verbouwing van het Stadshuis)
  • De ambtenaar doet alleen wat wettelijk verplicht is. U krijgt dus geen persoonlijke toespraak
  • De ceremonie duurt 10 minuten
  • Maximaal 6 personen, inclusief bruidspaar en getuigen
  • U mag geen auto's voor het Stadshuis parkeren

  • Maandagochtend om 10.00 of 10.30 uur
  • In de raadzaal op het Stadshuis. De trouwzaal is buiten gebruik vanwege een verbouwing.
  • De ambtenaar doet alleen wat wettelijk verplicht is. U krijgt dus geen persoonlijke toespraak
  • De ceremonie duurt 10 tot 15 minuten
  • Geen maximum aantal personen
  • U mag geen auto's voor het Stadshuis parkeren

  • Maandag t/m zaterdag, tussen 9.00 en 17.00 uur
  • In de raadzaal op het Stadshuis, één van onze trouwlocaties of een andere locatie. De trouwzaal is buiten gebruik vanwege een verbouwing.
  • U krijgt een persoonlijke toespraak van de trouwambtenaar
  • De ceremonie duurt ongeveer 30 minuten
  • Geen maximum aantal personen
  • U mag maximaal 3 auto's voor het Stadshuis parkeren. Op zaterdag mag u 1 auto parkeren vanwege de markt

Kosten

Eenvoudige ceremonie

€ 192,10 (alleen op maandag 10.00 uur en 10.30 uur)

Uitgebreide ceremonie

Op het Stadshuis

Maandag t/m vrijdag: € 543,90
Zaterdag: € 703,90

Op een andere locatie

U trouwt niet op het Stadshuis, maar op één van onze trouwlocaties of een andere locatie. De kosten die u aan de gemeente betaalt, zijn:

Maandag t/m vrijdag: € 671,60
Zaterdag: € 831,70
Zondag en feestdagen: € 895,50

Daarnaast betaalt u kosten voor het gebruik van de locatie. Vraag aan de locatie wat de kosten zijn, voordat u melding maakt van uw voorgenomen huwelijk.

Overige kosten

  • Trouwambtenaar andere gemeente: € 153,60
  • Trouwboekje of partnerschapsregistratieboekje: € 32,10
  • Verklaring huwelijksbevoegdheid: € 27,50

Er zijn gevallen waarin u extra documenten nodig heeft. Bijvoorbeeld:

  • U bent in het buitenland geboren.
  • U heeft in het buitenland gewoond.
  • U heeft niet de Nederlandse nationaliteit.
  • U wilt een eigen trouwambtenaar meenemen.
  • U wilt niet op onze trouwlocaties of het Stadshuis trouwen, maar ergens anders.
  • U staat onder curatele.

Bel naar 14 030 (algemeen nummer) om uw situatie uit te leggen of mail naar burgerzaken@nieuwegein.nl. Wij kijken dan of u misschien nog meer moet opsturen/inleveren.

Goed om te weten

  • Woont u in het buitenland en wilt u in Nederland trouwen? Meld uw voorgenomen huwelijk dan bij de gemeente Den Haag.
  • Wilt u trouwen in het buitenland? Vraag eerst aan de buitenlandse instantie waar u trouwt welke documenten u nodig heeft. U hoeft geen melding in Nederland te doen.

  • U en uw partner zijn allebei 18 jaar of ouder.
  • U bent beiden ongetrouwd en heeft geen geregistreerd partnerschap met iemand anders. Of u bent gescheiden of uw partnerschap is beëindigd.
  • Minimaal een van beide partners woont in Nederland.
  • Er zijn minimaal 2 getuigen aanwezig bij uw huwelijk, maximaal 4. Iedereen van 18 jaar of ouder mag getuige zijn.

Lukt het u niet om een digitale melding te doen? Maak dan een afspraak en neem mee:

  • Geldig identiteitsbewijs van u beiden.
  • Kopieën van het identiteitsbewijs van uw getuigen. Tip: een veilige kopie maken kan met de KopieID-app.
  • Bij een uitgebreide ceremonie: de naam van de trouwambtenaar van uw voorkeur.
  • Bij een huwelijk op locatie: gegevens en een bevestiging van de trouwlocatie.
  • Pinpas of contant geld. Met pin betalen heeft de voorkeur
Maak uw afspraak >

Tijdens deze afspraak kunt u ook andere zaken regelen, zoals de betaling van uw huwelijk. U kunt ook alvast de trouwzaal (raadzaal) bekijken.

Informatie:

Nieuw bezoekadres

Burgerzaken is naar een tijdelijk adres verhuisd vanwege een verbouwing. U bent welkom op Zoomstede 19. Lees meer