Opnieuw verhuizen naar Nederland

Verhuist u terug naar Nederland? En blijft u hier 4 maanden of langer? Maak dan binnen 5 dagen na aankomst een afspraak bij de gemeente.

Maak uw afspraak >
Informatie:

Nieuw bezoekadres

Burgerzaken is naar een tijdelijk adres verhuisd vanwege een verbouwing. U bent welkom op Zoomstede 19. Lees meer

Wat moet ik meenemen?

  • Uw gezinsleden, als zij meeverhuizen.
  • Uw paspoort. Ook van uw gezinsleden, als zij meeverhuizen.
  • Huurcontract of koopakte. We hebben alleen het deel nodig waarop uw adres- en persoonsgegevens staan. En de pagina met de handtekeningen.

En in sommige gevallen:

  • Officiële documenten uit uw tijd in het buitenland. Bijvoorbeeld een geboorteakte, huwelijksakte, erkenningsakte of echtscheidingsakte.
    Let op: als deze documenten niet in het Nederlands, Engels, Duits of Frans zijn, moeten ze eerst vertaald en gelegaliseerd worden. Doe dit voordat u naar Nederland komt. Bekijk de voorwaarden per land
  • Een verblijfsvergunning. Of een bewijs dat deze is aangevraagd en toegekend.
  • Als u gaat inwonen bij iemand: een toestemmingsverklaring en een kopie legitimatiebewijs van de hoofdbewoner. Gaat u inwonen bij iemand die een woning huurt? En bent u geen familie van elkaar? Neem dan een toestemmingsverklaring van inwoning van de woningcorporatie mee.
  • Als u uit Aruba, Bonaire, Curaҫao, Saba, Sint Eustatius of Sint Maarten komt: een bewijs van afmelding uit het bevolkingsregister.

Voor wie

  • U verhuist vanuit het buitenland naar Nieuwegein.
  • U heeft eerder in Nederland gewoond.
  • U blijft hier minimaal 4 maanden. Bent u hier korter en heeft u nog geen BSN-nummer? Dan moet u zich inschrijven in de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI). Dat kan bijvoorbeeld bij de gemeente Utrecht.
  • U heeft een geldige verblijfsvergunning of u heeft de nationaliteit van een land uit de Europese Economische Ruimte of Zwitserland.

Kosten

Gratis