Informatie Adviseur

Categorieën

  • Tijdelijk met uitzicht op vast
  • Fulltime

Na één jaar een vast contract, 36 uur per week, schaal 11

Binnen de gemeente Nieuwegein vormen moderne informatietechnologie en een integere informatiehuishouding belangrijke randvoorwaarden bij het waarmaken van onze ambities. Het team Regie & Advies draagt zorg voor een goede afstemming tussen de functionele Informatievoorzieningswensen van de interne ‘klanten’ en de mogelijkheden die de collega’s van het team Beheer & Uitvoering of marktpartijen bieden. Ter versterking van ons team zijn wij op zoek naar een Informatie Adviseur die de gemeente Nieuwegein adviseert en ondersteunt.

Wat ga je doen?

Als Informatie Adviseur ben je binnen de organisatie het eerste aanspreekpunt voor de wensen van collega’s van afdelingen. Je helpt hen bij het realiseren van hun doelstellingen. Vaak gaat het om digitalisering of optimalisatie van processen, introductie van nieuwe toepassingen en dienstverleningsafspraken. Vragen op het gebied van het datamanagement en –analyse zijn steeds vaker aan de orde. Je geeft advies, helpt en ondersteunt bij het opzetten van plannen en projecten. Je vetrekpunt daarbij is de behoefte van de interne collega en je houdt het organisatiebelang en leidende principes, bijv. die van de informatiearchitectuur, scherp in het oog

Je combineert op soepele wijze jouw kennis van informatietechnologie aan onze organisatiedoelstellingen en draagt bij aan het beheersen en zo mogelijk verminderen van de complexiteit van het ICT-landschap door standaarden toe te passen.

Kerntaken en verantwoordelijkheden 
De functie van Informatie Adviseur heeft twee kerntaken, namelijk adviseren en regisseren.

Als adviseur:

  • Ben je eerste aanspreekpunt voor afdelingen en adviseer je hen over informatievraagstukken en voor hen relevante ontwikkelingen;
  • Neem je deel aan projecten en ondersteun je het projectmanagement met onderzoek en advies. Soms voer je zelf (kleinere) projecten uit die voortkomen uit het advieswerk;
  • Werk je samen met de informatiearchitect, project- en lijnmanagers en andere adviseurs aan een samenhangende toekomstbestendige informatiehuishouding;
  • Ben je aanjager van data gedreven werken en zorg je voor betere data-governance binnen projecten en processen;
  • Ben je bezig met onderzoek naar- en signalering van risico's in de bedrijfsvoering v.w.b. informatiemanagement en doe je verbetervoorstellen aan de proceseigenaar;
  • Volg je de (landelijke en gemeentelijke) ontwikkelingen van wet- en regelgeving en ICT-standaarden en adviseer je over de consequenties hiervan.


Als regisseur:

  • Voer je in onderzoeksprojecten en vraagstukken de regie op die onderdelen die betrekking hebben op de gemeentelijke informatievoorziening, zoals impactanalyses en advies op informatievraagstukken.
  • Borg je het volgen van de IT-Governance, leidende IT-principes, etc.;
  • Draag je actief bij aan het projectportfoliomanagement.

De Afdeling

De afdeling Support is verantwoordelijk voor een groot deel van de bedrijfsvoering in de gemeentelijke organisatie en bestaat uit 4 teams, te weten; Vastgoed, Interne Dienstverlening, Beheer & Uitvoering en Regie & Advies. De ondersteuning aan de organisatie geven wij vorm vanuit onze afdelingsmissie:

Wij zijn er trots op dat wij gewaardeerd worden om onze professionele dienstverlening, waardoor we met plezier ons werk doen.

Je herkent ons aan een klantgerichte houding en een proactieve opstelling. Wij hebben oog voor innovatie en verbinding met onze omgeving.

Wat wij van je vragen

Als Informatie Adviseur zet je jouw adviezen daadkrachtig neer. Jij vertaalt de vraag vanuit de business naar oplossingen die onze medewerkers helpen, maar in balans zijn met de organisatie- en dus ook IT-belangen. Je beschikt over overtuigingskracht en weet raad met de bestuurlijke verhoudingen. Je bent vastberaden, geduldig, je kunt omgaan met soms tegengestelde meningen en je beschikt over een gezonde portie humor.

Om jouw adviezen extra kracht bij te zetten beschik je over analytische vaardigheden, ben je ondernemend, heb je een creatieve manier van denken en een frisse blik op zaken. Je kijkt ‘van buiten naar binnen’. Ook weet je jouw adviezen zowel schriftelijk als mondeling helder te communiceren met stakeholders op alle niveaus binnen de gemeente.

Je beschikt over:

  • Zeer ruime > 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als Informatie Adviseur;
  • Ervaring in een gemeentelijke of overheidsorganisatie of een frisse blik vanuit je ervaring in het bedrijfsleven;
  • Een afgeronde relevante opleiding op minimaal hbo-niveau;
  • Kennis van methoden op het gebied van project- en programmamanagement (bijv. Prince2) en procesgericht werken (ITIL, BiSL) is geen must maar mooi meegenomen;
  • Affiniteit met data – en gegevensmanagement;.
  • Een nieuwsgierige aanleg die maakt dat je het leuk vindt om aan veel verschillende Informatievraagstukken te werken in een organisatie die duizend dingen doet. Van verkeer tellen, via paspoorten uitgeven tot stadsplanning en bieden van jeugdzorg;

Wat krijg je van ons?

Je gaat werken voor een veelzijdige stad. We zijn trots op onze historie, terwijl we de blik stevig op de toekomst richten. De organisatie staat open voor jouw ideeën en de lijnen zijn kort, ook richting de bestuurders. Dat zie je terug in ons moderne, open Stadshuis. Daar maken we graag een plek voor jou. Verder hebben we voor je:

  • een salaris van maximaal €5.725,- bruto (schaal 11);
  • na één jaar een vast contract;
  • een Individueel Keuzebudget (IKB) van 17,05% van je brutosalaris dat je vrij kunt besteden aan de beschikbare doelen, passend bij jouw persoonlijke wensen;
  • een professionele werkomgeving waar we aandacht hebben voor jouw persoonlijke ontwikkeling;
  • de mogelijkheid om thuis te werken (of op één van onze andere locaties);
  • prima secundaire arbeidsvoorwaarden.

Meer weten en/of solliciteren?

Wil je meer weten over deze functie en hoe het werken is bij de gemeente Nieuwegein? Je bent van harte welkom om informeel (fysiek of digitaal) kennis met ons te maken, nog voordat je besluit om te solliciteren. Neem contact op met Marco Schermer, afdelingshoofd Support, op telefoonnummer 06-2187 6653.

Met geschikte kandidaten gaan wij meteen het gesprek aan. De vacature staat dus open tot deze definitief is ingevuld.

Deze vacature is intern en extern tegelijk opengesteld. Interne kandidaten worden in deze procedure als eerst bekeken en beoordeeld. 

Acquisitie naar aanleiding van deze vacature wordt niet op prijs gesteld.

Solliciteer direct