Afschrift akte van de burgerlijke stand

De gemeente legt belangrijke gebeurtenissen vast in de burgerlijke stand. We maken hier een akte van. De akte is een officieel bewijs van de gebeurtenis. U krijgt altijd een kopie (afschrift van de akte).

Start de aanvraag >

Vanwege de overgang op een nieuw systeem kan het afschrift later klaar zijn dan normaal. Onze excuses voor het ongemak.

Een geboorteakte, huwelijksakte of overlijdensakte kunt u alleen aanvragen als de gebeurtenis in Nieuwegein, Jutphaas of Vreeswijk was. Was het in een andere gemeente, dan vraagt u de akte daar aan.

  • Geboorteakte
  • Huwelijksakte
  • Overlijdensakte
  • Erkenningsakte
  • Akte van geregistreerd partnerschap
  • Akte van echtscheiding

€ 14,00

  • Aan de balie: direct meenemen.
  • Online aanvraag: enkele werkdagen. Wij sturen u het afschrift per post.

Let op: Vanwege de overgang op een nieuw systeem kan het afschrift later klaar zijn dan normaal. Onze excuses voor het ongemak.

Wilt u liever op het Stadshuis aanvragen? Maak dan een afspraak en neem mee:

  • Geldig legitimatiebewijs.
  • Pinpas of contant geld.

U kunt het document direct meenemen.

Maak uw afspraak >

Wilt u liever inloggen met DigiD? Ga dan naar Afschrift akte van de burgerlijke stand voor inwoners.

Vraagt u een akte aan voor iemand anders? Neem dan mee naar het Stadshuis:

  • Geldig identiteitsbewijs.
  • Brief met handtekening van de ander (schriftelijke machtiging).
  • Kopie geldig legitimatiebewijs van de ander.
  • Pinpas of contant geld.

Maak uw afspraak >