Afschrift akte van de burgerlijke stand

De gemeente legt belangrijke gebeurtenissen vast in de burgerlijke stand. We maken hier een akte van. De akte is een officieel bewijs van de gebeurtenis. U krijgt altijd een kopie (afschrift van de akte).

  • Log in met DigiD
  • Betaal met iDeal

Start de aanvraag >

Vanwege de overgang op een nieuw systeem kan het afschrift later klaar zijn dan normaal. Onze excuses voor het ongemak.

Een geboorteakte, huwelijksakte of overlijdensakte kunt u alleen aanvragen als de gebeurtenis in Nieuwegein, Jutphaas of Vreeswijk was. Was het in een andere gemeente, dan vraagt u de akte daar aan.

  • Geboorteakte
  • Huwelijksakte
  • Overlijdensakte
  • Erkenningsakte
  • Akte van geregistreerd partnerschap
  • Akte van echtscheiding
  • Online aanvraag: enkele werkdagen. Wij sturen u het afschrift per post.
  • Aan de balie: direct meenemen.

Let op: Vanwege de overgang op een nieuw systeem kan het afschrift later klaar zijn dan normaal (bij een online aanvraag). Onze excuses voor het ongemak.

€ 14,00

U kunt een afschrift ook op het Stadshuis aanvragen. Maak een afspraak en neem mee:

  • Geldig legitimatiebewijs.
  • Pinpas of contant geld.

U kunt het document direct meenemen.

Maak uw afspraak >

Vraagt u een akte aan voor iemand anders? Neem dan mee naar het Stadshuis:

  • Geldig identiteitsbewijs.
  • Brief met handtekening van de ander (schriftelijke machtiging).
  • Kopie geldig legitimatiebewijs van de ander.
  • Pinpas of contant geld.

Maak uw afspraak >

Heeft u een afschrift nodig als ondernemer? Dan logt u in met eHerkenning in plaats van DigiD.

  • Log in met eHerkenning (EH3 of hoger)
  • Betaal met iDeal

Start de aanvraag >