Als u (tijdelijk) geen vast woonadres heeft, kunt u een briefadres aanvragen. Zo kunt u toch post ontvangen. De hoofdbewoner van het adres moet schriftelijk toestemming geven en ervoor zorgen dat uw post u bereikt. De hoofdbewoner is niet verantwoordelijk voor uw eventuele schulden.
Als de briefadresgever twijfelt over eventuele gevolgen, bijvoorbeeld voor zijn of haar uitkering of toeslagen, dan kan hij/zij het beste advies inwinnen bij de desbetreffende instantie voordat hij/zij toestemming verleent.
Er zijn verschillende situaties waarin u een briefadres nodig kunt hebben. Bijvoorbeeld:
U doet de aangifte van het briefadres - in persoon op afspraak - in de gemeente waar u het briefadres verzoekt. U kunt niet worden ingeschreven op een postbusnummer of op het adres van een bedrijf. U krijgt binnen 4 weken bericht of uw briefadres is toegekend of afgewezen. Soms vragen we om extra gegevens.
Staat u niet meer ingeschreven op een adres in Nederland? U schrijft zich dan opnieuw in. Dit doet u altijd in persoon en op afspraak.
Een inschrijving op een briefadres is - afhankelijk van de reden van aanvraag - voor een bepaalde termijn geldig. Na deze termijn bekijkt de gemeente of u het briefadres nog steeds nodig hebt. Daarover krijgt u bericht op uw briefadres.