Hoera, u bent gefinisht!

Datum:

Gefeliciteerd! De 40 dagen van de Ikpas-uitdaging zonder alcohol zitten erop. Hoe nu verder?

Of u nu blij bent met uw nieuwe energie, slankere lichaam, dikke portemonnee, of nog steeds moeite hebt met het zien van de voordelen; deze pauzeperiode heeft u ongetwijfeld aan het denken gezet over uw drinkgedrag en de rol van alcohol in uw leven. Nu de IkPas-uitdaging erop zit, vraagt u zich misschien af ​​welke weg u in wilt slaan. Wij helpen u hierbij met enkele tips.

(tekst loopt door onder afbeelding)

Voor- en nadelen

Allereerst is het de moeite waard om een ​​lijst te maken met de voor- en nadelen van drinken. Nu u 40 dagen geen alcohol hebt gedronken, kunt u hier vrijer over nadenken. U hebt immers wat afstand gecreëerd tussen uzelf en de alcohol en bent in staat om objectiever naar (de rol van) alcohol te kijken. Blijf daarbij eerlijk naar uzelf; deze lijst is alleen voor u en u hoeft hem niet met iemand anders te delen als u dat niet wilt.

Ik wil doorgaan

Als u kijkt naar uw lijst, hebben de voordelen van het stoppen met alcohol de overhand? Lees dan hieronder de opties over hoe u deze zo lang mogelijk voor uzelf kunt verlengen:

  • Ga door! Wat u ook deed om de afgelopen 40 dagen alcoholvrij te blijven, blijf het doen! U bent blijkbaar een professionele ‘nee-zegger’, zwicht niet bij sociale momenten of u hebt misschien een nieuw favoriet alcoholvrij drankje ontdekt. Blijf doen wat voor u werkt.
  • Maak het behapbaar: denk niet meteen aan ‘voor altijd sober’ of ‘nooit meer drinken’. Plan kortere nuchtere periodes. Kleine stukjes zijn beter behapbaar.
  • Gebruik hulpbronnen: of dat nu is door het lezen van boeken over een alcoholvrij leven of lid worden van een van de nuchtere gemeenschappen die er zijn op Facebook. Zorg ervoor dat u bronnen van inspiratie tot uw beschikking hebt en gemotiveerd blijft om door te gaan.
  • Vraag steun: vraag uw dierbaren om u te helpen vol te houden. Het delen van uw beslissing kan u echt helpen uw focus te houden op waarom u deze verandering wilt aanbrengen.

Ik wil minderen, maar niet stoppen

U wilt graag weer drinken, maar niet op het niveau van voor de Ikpas-pauzeperiode. Hieronder vindt u tips hoe u deze koers kunt aanhouden.

  • Drinkdagboek: houd een drinkdagboek bij. Op deze manier kunt u zien of uw drinkgedrag weer toeneemt of juist niet. Ook kunt u hiermee uw ‘triggers’ goed in beeld krijgen.
  • Plan hoeveel u wilt drinken. Het is een goed idee om na te gaan hoeveel u zou willen drinken.
  • Maak een strategie. Matigen kan soms moeilijker zijn dan helemaal niets drinken. Dan kan het u helpen als u zelf een strategie bedenkt die mogelijk voor u werkt.
  • Drink alleen wat u echt lekker vindt! Er zit een verschil tussen een drankje drinken dat echt de moeite waard is en een ‘gewoontedrankje’. Deze laatste zijn de beste drankjes om vanaf nu te laten staan.
  • Vraag uw dierbaren om u op het goede spoor te houden. Dit kan helpen focus te houden op waarom u deze verandering wilt aanbrengen en het zal zoveel gemakkelijker zijn met vrienden en familie om u heen die u steunen.

Wij bedanken u van harte voor uw deelname en wensen u veel succes met het vervolg!