Identiteitskaart aanvragen

Met een identiteitskaart kunt u zich identificeren (laten zien wie u bent). En u kunt ermee reizen naar bijna alle Europese landen. Een ID-kaart aanvragen doet u in 3 stappen.

Stap 1. Online gegevens invullen

Een ID-kaart aanvragen begint online. U vult een aantal gegevens in en kunt alvast betalen. 

Inloggen met DigiD Start de aanvraag

Stap 2. Naar de gemeente

Uw aanvraag is nog niet klaar. U moet nog naar de gemeente om een pasfoto in te leveren. Maak hiervoor een afspraak. Let op: de pasfoto moet voldoen aan de eisen van de Rijksoverheid.

U kunt de pasfoto laten maken bij de gemeente.

Maak uw afspraak >
Informatie:

Nieuw bezoekadres

Burgerzaken verhuist naar een tijdelijk adres vanwege een verbouwing. Vanaf dinsdag 11 juli bent u welkom op Zoomstede 19. Lees meer

Stap 3. Identiteitskaart ophalen

Na 5 werkdagen kunt u uw ID-kaart ophalen. Of eerder, als u een e-mail heeft gekregen. De ID-kaart ligt klaar bij de receptie. U hoeft dit keer geen afspraak te maken.

  • Neem uw afhaalbewijs mee.
  • U moet uw ID-kaart zelf ophalen. U kunt dus niet iemand anders sturen.

Heeft u snel een ID-kaart nodig? Bel dan vóór 12.00 uur naar 14 030 (algemeen nummer) om een spoedafspraak te maken. U kunt de ID-kaart de volgende werkdag na 10.30 uur ophalen. Geef aan de balie opnieuw aan dat het om spoed gaat. Let op: voor een spoedaanvraag betaalt u extra.

Heeft u uw oude paspoort of identiteitskaart niet meer? Dan is een spoedaanvraag niet altijd mogelijk.

Kosten en geldigheid

  • Voor volwassenen: € 70,35 (10 jaar geldig)
    • Spoedtoeslag: € 51,60
  • Voor kinderen: € 37,95 (5 jaar geldig)
    • Spoedtoeslag: € 51,60

Voor kinderen

Een ID-kaart aanvragen voor een kind jonger dan 12 jaar werkt iets anders. Neem uw kind mee naar de gemeente, bij beide bezoeken. Dus als u de ID-kaart aanvraagt en als u hem ophaalt.

Daarnaast moeten de gezaghouders altijd vooraf toestemming geven. Meestal zijn dit de ouders, maar het kan ook 1 ouder zijn en/of een voogd.

Inloggen met DigiD Geef toestemming

Schriftelijk toestemming geven kan ook. Vul de toestemmingsverklaring (pdf, 267 KB)  in en neem het mee naar de gemeente. Neem ook (een kopie van) een geldig legitimatiebewijs mee van de gezaghouder(s).

Maak een afspraak en neem mee:

  • Een pasfoto die voldoet aan de eisen van de Rijksoverheid.
    U kunt de pasfoto laten maken bij de gemeente.
  • Alle paspoorten en identiteitskaarten die u heeft. Ook als ze verlopen zijn. Paspoorten met gaten hoeft u niet mee te nemen (deze zijn ongeldig).
  • Pinpas of contant geld. Met pin betalen heeft de voorkeur.
Maak uw afspraak >

Ga zelf naar de gemeente. Iemand anders kan de aanvraag niet voor u doen.
U betaalt bij de aanvraag. Wij geven u een afhaalbewijs mee, voor als u uw ID-kaart komt ophalen. U gaat dus 2 keer naar de gemeente.

U kunt naar bijna alle Europese landen reizen met een Nederlandse ID-kaart.

Is uw ID-kaart gestolen of bent u hem kwijtgeraakt? Doe dan zo snel mogelijk een melding. Dit is nodig om misbruik van uw oude ID-kaart tegen te gaan. Een melding doen is gratis. Daarna moet u nog een afspraak maken voor een nieuwe ID-kaart.

Inloggen met DigiD Melding doen

Melding aan de balie

U kunt natuurlijk ook een melding doen aan de balie. Maak hiervoor een afspraak. Bij de gemeente vult u dan een verklaring van vermissing in. Heeft u aangifte gedaan bij de politie? Neem dan het proces-verbaal mee. Daarna kunt u meteen een nieuwe ID-kaart aanvragen.

Maak uw afspraak >

ID-kaart teruggevonden

Vindt u de identiteitskaart terug? Helaas kunt u die niet meer gebruiken. Lever de ongeldige ID-kaart altijd in bij de gemeente. U kunt hem afgeven bij de receptie. Een afspraak maken is niet nodig.