Geregistreerd partnerschap omzetten naar huwelijk
U kunt uw geregistreerd partnerschap omzetten in een huwelijk. Dat kan op verschillende manieren. U kunt kiezen voor een gratis, eenvoudige of uitgebreide ceremonie. Nodig bij de omzetting:
- Datum van uw huwelijk
- Kopieën van het identiteitsbewijs van uw getuigen. Tip: een veilige kopie maken kan met de KopieID-app
- Bij een uitgebreide ceremonie: de trouwambtenaar van uw voorkeur
- Bij een huwelijk op een van onze trouwlocaties: de gegevens en een bevestiging van de locatie
- iDeal betaalgegevens (niet nodig bij een gratis ceremonie)
Goed om te weten
- Bij een omzetting zijn geen getuigen nodig. De getuigen staan namelijk al op de akte van het geregistreerde partnerschap.
- In bijzondere situaties heeft u misschien extra documenten nodig.
- De raadzaal wordt als trouwzaal gebruikt.
- Maandagochtend om 9.00 of 9.30 uur
- In de raadzaal van het Stadshuis
- De ambtenaar doet alleen wat wettelijk verplicht is. U krijgt dus geen persoonlijke toespraak
- De ceremonie duurt 10 minuten
- Maximaal 6 personen, inclusief bruidspaar en getuigen
- U mag geen auto's voor het Stadshuis parkeren
- Maandagochtend om 10.00 of 10.30 uur
- In de raadzaal op het Stadshuis
- De ambtenaar doet alleen wat wettelijk verplicht is. U krijgt dus geen persoonlijke toespraak
- De ceremonie duurt 10 tot 15 minuten
- Geen maximum aantal personen
- U mag geen auto's voor het Stadshuis parkeren
- In de raadzaal op het Stadshuis: op vrijdagmiddag om 14.00, 15.00 en 16.00 uur. Wilt u op een ander tijdstip in het Stadshuis trouwen, neem dan contact op met afdeling Burgerzaken via 14 030 of burgerzaken@nieuwegein.nl
- Ook mogelijk op een van onze trouwlocaties of een andere locatie. Vraag aan de locatie of de dag en het tijdstip van uw keuze beschikbaar is
- U krijgt een persoonlijke toespraak van de trouwambtenaar
- De ceremonie duurt ongeveer 30 minuten
- Geen maximum aantal personen
- U mag maximaal 3 auto's voor het Stadshuis parkeren. Op zaterdag mag u 1 auto parkeren vanwege de markt
Kosten
Zie Kosten huwelijk
Er zijn gevallen waarin u extra documenten nodig heeft. Bijvoorbeeld:
- U bent in het buitenland geboren.
- U heeft in het buitenland gewoond.
- U heeft niet de Nederlandse nationaliteit.
- U wilt een eigen trouwambtenaar meenemen.
- U wilt niet op onze trouwlocaties of het Stadshuis trouwen, maar ergens anders.
- U staat onder curatele.
Bel naar 14 030 (algemeen nummer) om uw situatie uit te leggen of mail naar burgerzaken@nieuwegein.nl. Wij kijken dan of u misschien nog meer moet opsturen/inleveren.
Goed om te weten
- Woont u in het buitenland en wilt u in Nederland trouwen? Meld uw voorgenomen huwelijk dan bij de gemeente Den Haag.
- Wilt u trouwen in het buitenland? Vraag eerst aan de buitenlandse instantie waar u trouwt welke documenten u nodig heeft. U hoeft geen melding in Nederland te doen.
Lukt het niet om digitaal de omzetting te doen? Maak dan een afspraak aan de balie en neem mee:
- Geldig identiteitsbewijs van u beiden.
- Kopieën van het identiteitsbewijs van uw getuigen. Tip: een veilige kopie maken kan met de KopieID-app.
- Bij een uitgebreide ceremonie: de naam van de trouwambtenaar van uw voorkeur.
- Bij een huwelijk op locatie: gegevens en een bevestiging van de trouwlocatie.
- Pinpas of contant geld. Met pin betalen heeft de voorkeur.
Tijdens deze afspraak kunt u ook alvast de trouwzaal (raadzaal) bekijken.
Meer informatie
Heeft u vragen over partnerschap omzetten in een huwelijk? Stuur dan een e-mail naar burgerzaken@nieuwegein.nl.