Afschrift akte van de burgerlijke stand
De gemeente legt belangrijke gebeurtenissen vast in de burgerlijke stand. We maken hier een akte van. De akte is een officieel bewijs van de gebeurtenis. U krijgt altijd een kopie (afschrift van de akte).
Goed om te weten
Een geboorteakte, huwelijksakte of overlijdensakte kunt u alleen aanvragen als de gebeurtenis in Nieuwegein, Jutphaas of Vreeswijk was. Was het in een andere gemeente, dan vraagt u de akte daar aan.
Welke afschriften kan ik aanvragen?
- Geboorteakte
- Huwelijksakte
- Overlijdensakte
- Erkenningsakte
- Akte van geregistreerd partnerschap
- Akte van echtscheiding
Hoelang duurt het?
- Online aanvraag: enkele werkdagen. Wij sturen u het afschrift per post.
- Aan de balie: direct meenemen bij uw afspraak.
Let op: heeft u een online aanvraag gedaan en gaat u daarna naar de balie, omdat u het afschrift snel nodig heeft? Dan brengen wij de kosten opnieuw in rekening. U betaalt dan dus dubbel.
Kosten
€ 16,60
Vraagt u een akte aan voor iemand anders? Neem dan mee naar het Stadshuis:
- Geldig identiteitsbewijs
- Brief met handtekening van de ander (schriftelijke machtiging)
- Kopie geldig legitimatiebewijs van de ander. Tip: een veilige kopie maken kan met de KopieID-app.
- Pinpas of contant geld
Heeft u een afschrift nodig als ondernemer? Dan logt u in met eHerkenning, in plaats van DigiD.
Meer informatie
Heeft u een vraag over het aanvragen van een afschrift van een akte? Stuur dan een e-mail naar burgerzaken@nieuwegein.nl.