Afschrift akte van de burgerlijke stand

De gemeente legt belangrijke gebeurtenissen vast in de burgerlijke stand. We maken hier een akte van. De akte is een officieel bewijs van de gebeurtenis. U krijgt altijd een kopie (afschrift van de akte).

Inloggen met DigiD Start de aanvraag

Goed om te weten

Een geboorteakte, huwelijksakte of overlijdensakte kunt u alleen aanvragen als de gebeurtenis in Nieuwegein, Jutphaas of Vreeswijk was. Was het in een andere gemeente, dan vraagt u de akte daar aan.

Welke afschriften kan ik aanvragen?

  • Geboorteakte
  • Huwelijksakte
  • Overlijdensakte
  • Erkenningsakte
  • Akte van geregistreerd partnerschap
  • Akte van echtscheiding

Hoelang duurt het?

  • Online aanvraag: enkele werkdagen. Wij sturen u het afschrift per post.
  • Aan de balie: direct meenemen bij uw afspraak.

Let op: heeft u een online aanvraag gedaan en gaat u daarna naar de balie, omdat u het afschrift snel nodig heeft? Dan brengen wij de kosten opnieuw in rekening. U betaalt dan dus dubbel.

Kosten

€ 16,60

U kunt een afschrift ook op het Stadshuis aanvragen. Maak een afspraak en neem mee:

  • Geldig legitimatiebewijs
  • Pinpas of contant geld. Met pin betalen heeft de voorkeur

U kunt het document direct meenemen.

Maak uw afspraak >

Vraagt u een akte aan voor iemand anders? Neem dan mee naar het Stadshuis:

  • Geldig identiteitsbewijs
  • Brief met handtekening van de ander (schriftelijke machtiging)
  • Kopie geldig legitimatiebewijs van de ander. Tip: een veilige kopie maken kan met de KopieID-app.
  • Pinpas of contant geld
Maak uw afspraak >

Heeft u een afschrift nodig als ondernemer? Dan logt u in met eHerkenning, in plaats van DigiD.

Inloggen met eHerkenning Niveau 3 Start de aanvraag