Afschrift akte van de burgerlijke stand
De gemeente legt belangrijke gebeurtenissen vast in de burgerlijke stand. We maken hier een akte van. De akte is een officieel bewijs van de gebeurtenis. U krijgt altijd een kopie (afschrift van de akte).
Goed om te weten
Een geboorteakte, huwelijksakte of overlijdensakte kunt u alleen aanvragen als de gebeurtenis in Nieuwegein, Jutphaas of Vreeswijk was. Was het in een andere gemeente, dan vraagt u de akte daar aan.
Welke afschriften kan ik aanvragen?
- Geboorteakte
- Huwelijksakte
- Overlijdensakte
- Erkenningsakte
- Akte van geregistreerd partnerschap
- Akte van echtscheiding
Hoelang duurt het?
- Online aanvraag: enkele werkdagen. Wij sturen u het afschrift per post.
- Aan de balie: direct meenemen bij uw afspraak.
Kosten
€ 15,70
U kunt een afschrift ook bij de gemeente aanvragen. Maak een afspraak en neem mee:
- Geldig legitimatiebewijs
- Pinpas of contant geld. Met pin betalen heeft de voorkeur
U kunt het document direct meenemen.
Nieuw bezoekadres
Burgerzaken is naar een tijdelijk adres verhuisd vanwege een verbouwing. U bent welkom op Zoomstede 19. Lees meer
Vraagt u een akte aan voor iemand anders? Neem dan mee naar de gemeente:
- Geldig identiteitsbewijs
- Brief met handtekening van de ander (schriftelijke machtiging)
- Kopie geldig legitimatiebewijs van de ander. Tip: een veilige kopie maken kan met de KopieID-app.
- Pinpas of contant geld
Nieuw bezoekadres
Burgerzaken is naar een tijdelijk adres verhuisd vanwege een verbouwing. U bent welkom op Zoomstede 19. Lees meer
Heeft u een afschrift nodig als ondernemer? Dan logt u in met eHerkenning in plaats van DigiD.
Meer informatie
Heeft u een vraag over het aanvragen van een afschrift van een akte? Stuur dan een e-mail naar burgerzaken@nieuwegein.nl.