Uittreksel Basisregistratie Personen (BRP)

Succesvol:

Vraag een uittreksel BRP altijd aan bij de gemeente. Bij andere aanbieders betaalt u onnodig extra kosten.

Een uittreksel BRP is een officiële verklaring dat u inwoner bent van de gemeente Nieuwegein. Er staan verschillende gegevens over u in. Uw naam, geboorteplaats en adres. Als het nodig is kunnen we extra gegevens opnemen, zoals uw woonverleden. Vraag bij de organisatie die het uittreksel wil welke informatie erin moet.

Inloggen met DigiD Start de aanvraag (Verwijst naar een externe website)

Hoelang duurt het?

Online aanvraag: u krijgt het uittreksel binnen 5 werkdagen per post.

Aan de balie: direct meenemen (alleen op afspraak).

Let op: heeft u een online aanvraag gedaan en gaat u daarna naar de balie, omdat u het uittreksel snel nodig heeft? Dan brengen wij de kosten opnieuw in rekening. U betaalt dan dus dubbel.

Kosten

  • Uittreksel Basisregistratie Personen (BRP): € 16,00
  • Uittreksel Basisregistratie Personen (BRP) internationaal: € 16,00
  • Bewijs van Nederlanderschap: € 16,00
  • Inlichtingen (BRP): € 13,10

U kunt ook een aanvraag doen op het Stadshuis. U krijgt het uittreksel dan direct mee. Maak een afspraak en neem mee:

  • Geldig legitimatiebewijs
  • Pinpas of contant geld. Met pin betalen heeft de voorkeur
Maak uw afspraak (Verwijst naar een externe website)

Vraagt u een uittreksel aan voor iemand anders? Neem dan mee naar het Stadshuis:

  • Geldig identiteitsbewijs
  • Brief met handtekening van de ander (schriftelijke machtiging)
  • Kopie geldig legitimatiebewijs van de ander. Tip: een veilige kopie maken kan met de KopieID-app(Verwijst naar een externe website).
  • Pinpas of contant geld
Maak uw afspraak (Verwijst naar een externe website)

Heeft u een afschrift nodig als ondernemer? Dan logt u in met eHerkenning, in plaats van DigiD.

Inloggen met eHerkenning Niveau 3 Start de aanvraag (Verwijst naar een externe website)

U heeft een bewijs van Nederlanderschap nodig om aan te tonen dat u de Nederlandse nationaliteit heeft. Bijvoorbeeld bij een verhuizing naar het buitenland of een huwelijk. Of voor bepaalde beroepen zoals een functie in het openbaar bestuur.

Inloggen met DigiD Start de aanvraag (Verwijst naar een externe website)

U krijgt het bewijs binnen enkele werkdagen per post.

Aanvragen aan de balie

U kunt ook aanvragen op het Stadshuis. Maak een afspraak en neem mee:

  • Geldig identiteitsbewijs
  • Pinpas of contant geld
Maak uw afspraak (Verwijst naar een externe website)

U kunt het bewijs direct meenemen.