Briefadres
Heeft u (tijdelijk) geen woonadres? Dan kunt u een briefadres aanvragen. U krijgt uw post dan via een familielid, vriend of kennis. Of via een instelling.
Voorwaarden
- U heeft geen vaste woon- of verblijfplaats.
- U heeft toestemming van de eigenaar of hoofdbewoner van het briefadres.
- De bewoner is ingeschreven in Nieuwegein.
- Het briefadres is geen postbus.
- U heeft een duidelijke reden voor de aanvraag.
- U geeft duidelijk aan wanneer u (waarschijnlijk) op welke adressen verblijft voor de komende 6 maanden.
Aanvragen
U kunt een briefadres aanvragen per e-mail. Stuur de volgende documenten naar adresonderzoek@nieuwegein.nl:
- Een ingevuld aanvraagformulier (pdf, 213 KB) . De eigenaar of hoofdbewoner die toestemming geeft (de briefadresgever) moet ook een deel invullen.
- Bewijsstukken. In het aanvraagformulier staat wat u moet meesturen.
- Kopie geldig identiteitsbewijs van uzelf. Tip: maak een veilige kopie met de KopieID-app.
- Kopie geldig identiteitsbewijs van de eigenaar of hoofdbewoner die toestemming geeft.
U kunt alle documenten ook afgeven bij de receptie. Een afspraak maken is niet nodig. Let op: de gemeente gaat (deels) verhuizen. Vanaf 11 juli 2023 vindt u de receptie op Zoomstede 19. Lees meer
Hoelang duurt het?
U krijgt binnen 4 weken een brief met onze beslissing.
Soms vragen we om extra gegevens. Of we nodigen u uit voor een persoonlijk gesprek om uw situatie uit te leggen.
Kosten
Gratis
Wanneer nodig?
Een briefadres kan in verschillende situaties nodig zijn. Bijvoorbeeld:
- U bent (tijdelijk) dakloos of thuisloos.
- U zit een korte periode tussen 2 woningen in.
- U verblijft in een zorginstelling, blijf-van-mijn-lijfhuis of de gevangenis.
- U gaat maximaal 8 maanden naar het buitenland en u wilt een inschrijving in Nederland houden.
Werkt u voor een bedrijf in Nederland? En heeft u bij aankomst geen vaste woon- of verblijfplaats? Dan kunt u een briefadres aanvragen. Dit is een tijdelijk adres. Stuur het volgende naar adresonderzoek@nieuwegein.nl:
- Een ingevuld toestemmingsformulier (pdf, 287 KB) . Uw werkgever moet een deel van dit formulier invullen.
- Bewijsstukken. In het formulier staat wat u moet meesturen.
Wij nemen contact op met u en/of uw werkgever.
Request for a postal address
If you work for a company in the Netherlands and you do not have a place of residence upon entering the Netherlands, you can request a (temporary) postal address. To do this, you need an application form completed by your employer. Without this form we will not process your application. Send the following to adresonderzoek@nieuwegein.nl:
- The application form (pdf, 287 KB) completed by your employer. You may want to use the English, Polish or Rumanian translation of this form (pdf, 82 KB) .
- Supporting documents. These are listed in the application form.
We will get in contact with you and/or your employer.
Meer informatie
Op Rijksoverheid.nl kunt u meer lezen over een briefadres.