Briefadres

Heeft u (tijdelijk) geen woonadres? Dan kunt u een briefadres aanvragen. U krijgt uw post dan via een familielid, vriend of kennis. Of via een instelling.

Voorwaarden

  • U heeft geen vaste woon- of verblijfplaats.
  • U heeft toestemming van de eigenaar of hoofdbewoner van het briefadres.
  • De bewoner is ingeschreven in Nieuwegein.
  • Het briefadres is geen postbus.
  • U heeft een duidelijke reden voor de aanvraag.
  • U geeft duidelijk aan wanneer u (waarschijnlijk) op welke adressen verblijft voor de komende 6 maanden.

Aanvragen

U kunt een briefadres aanvragen per e-mail. Stuur de volgende documenten naar adresonderzoek@nieuwegein.nl:

  • Een ingevuld aanvraagformulier (pdf, 213 KB) . De eigenaar of hoofdbewoner die toestemming geeft (de briefadresgever) moet ook een deel invullen.
  • Bewijsstukken. In het aanvraagformulier staat wat u moet meesturen.
  • Kopie geldig identiteitsbewijs van uzelf. Tip: maak een veilige kopie met de KopieID-app.
  • Kopie geldig identiteitsbewijs van de eigenaar of hoofdbewoner die toestemming geeft.

U kunt alle documenten ook afgeven bij de receptie. Een afspraak maken is niet nodig. Let op: de gemeente gaat (deels) verhuizen. Vanaf 11 juli 2023 vindt u de receptie op Zoomstede 19. Lees meer

Hoelang duurt het?

U krijgt binnen 4 weken een brief met onze beslissing.
Soms vragen we om extra gegevens. Of we nodigen u uit voor een persoonlijk gesprek om uw situatie uit te leggen.

Kosten

Gratis

Wanneer nodig?

Een briefadres kan in verschillende situaties nodig zijn. Bijvoorbeeld:

  • U bent (tijdelijk) dakloos of thuisloos.
  • U zit een korte periode tussen 2 woningen in.
  • U verblijft in een zorginstelling, blijf-van-mijn-lijfhuis of de gevangenis.
  • U gaat maximaal 8 maanden naar het buitenland en u wilt een inschrijving in Nederland houden.

Werkt u voor een bedrijf in Nederland? En heeft u bij aankomst geen vaste woon- of verblijfplaats? Dan kunt u een briefadres aanvragen. Dit is een tijdelijk adres. Stuur het volgende naar adresonderzoek@nieuwegein.nl:

Wij nemen contact op met u en/of uw werkgever.

Request for a postal address

If you work for a company in the Netherlands and you do not have a place of residence upon entering the Netherlands, you can request a (temporary) postal address. To do this, you need an application form completed by your employer. Without this form we will not process your application. Send the following to adresonderzoek@nieuwegein.nl:

We will get in contact with you and/or your employer.