Inwoners positief over www.nieuwegein.nl

Sinds maart dit jaar is deze website vernieuwd. De gemeente was benieuwd hoe inwoners www.nieuwegein.nl nu ervaren. Kunnen ze snel vinden wat ze zoeken? Begrijpen ze de teksten? Om dit te achterhalen heeft de gemeente een ‘gebruikersonderzoek’ gedaan. Daarbij krijgen inwoners de opdracht om informatie op de website te zoeken.

Opdrachten op het Stadshuis

Op onze oproep reageerden 12 inwoners van allerlei leeftijden, opleidings- en taalniveaus. Zij kwamen naar het Stadshuis om verschillende opdrachten uit te voeren achter een computer. Bijvoorbeeld: ‘Hoe verleng ik mijn rijbewijs als ik geen DigiD heb?’, ‘Wie kan mij helpen als ik een buurtfeest wil organiseren?’ en ‘Wat betaal ik aan afvalstoffenheffing in Nieuwegein?’

Medewerkers van de gemeente observeerden 1-op-1 hoe de opdrachten werden uitgevoerd. Dit was leerzaam en soms ook verrassend. Met de verbeterpunten gaat het Webteam van de gemeente de komende tijd aan de slag. Hieronder een aantal conclusies:

Positieve punten

  • De website ziet er rustig uit.
  • De gebruikte icoontjes zijn prettig en duidelijk.
  • Inwoners zoeken informatie op verschillende manieren: via Google, via de zoekbalk op deze website of via de menustructuur. Over het algemeen is de informatie via al deze ingangen goed te vinden.

Verbeterpunten

  • Sommige pagina’s kunnen beter vindbaar worden gemaakt.
  • Een aantal formulieren kan gebruiksvriendelijker: minder inleidende tekst, minder stappen, meer vrije invoervelden en simpeler taalgebruik.
  • De kosten voor de spoedprocedure van het rijbewijs waren onduidelijk. Was het bedrag inclusief of exclusief het rijbewijs zelf? Dit is meteen aangepast.