Parkeerboete
Heeft u een parkeerboete gekregen en bent u het er niet mee eens? Dan kunt u een bezwaarschrift indienen. U moet uw bezwaarschrift in het Nederlands schrijven en binnen 6 weken indienen bij:
Inspecteur van de gemeentelijke parkeerbelastingen van Nieuwegein
p/a postbus 489
3800 AL AMERSFOORT
Uw bezwaarschrift moet in ieder geval bestaan uit:
- Een duidelijke omschrijving van de reden van uw bezwaar
- Bewijsstukken
- Het aanslagnummer en uw kenteken
- Uw naam en adres, de datum en uw handtekening
Betaal wel uw boete!
LET OP! Ook als u een bezwaar heeft ingediend, moet u de boete betalen. U krijgt uw geld terug als uw bezwaar terecht is gebleken.
U betaalt de boete via het betaalverzoek dat u krijgt van ParkeerService Nieuwegein. U kunt de boete niet contant betalen. ParkeerService verzorgt voor de gemeente Nieuwegein het volledige heffings- en invorderingstraject van het betaald parkeren. Als u de naheffingsaanslag niet op tijd betaalt, wordt er een invorderingsprocedure gestart.
Wanneer heeft een bezwaarschrift zin?
Bezwaar maken op uw parkeerboete is zinvol in de volgende situaties.
- U zette de auto aan de kant om eerste hulp te verlenen bij een ongeluk. Om uzelf of iemand anders snel bij een arts of ziekenhuis te brengen.
- Uw vermelding als kentekenhouder in het kentekenregister klopt niet. Of het voertuig is gestolen (vergeet niet een kopie van uw proces-verbaal van de aangifte van diefstal bij de politie mee te sturen).
- U heeft het voertuig voor maximaal 3 maanden verhuurd en u bent onterecht als belastingplichtige aangemerkt (vergeet niet een kopie van de huurovereenkomst, met naam/adres en handtekening van de huurder mee te sturen).
- Uw parkeerticket lag wel achter de voorruit, alleen ondersteboven (stuur een kopie van de voor- en achterkant van de parkeerticket op).
Wanneer heeft een bezwaarschrift geen zin?
Bezwaar maken op uw parkeerboete heeft geen zin in de volgende situaties.
- U had wel een kaartje. In principe wordt een achteraf getoond kaartje niet geaccepteerd.
- U heeft wel een vergunning, maar deze lag niet duidelijk zichtbaar achter de voorruit.
- U heeft wel een vergunning, maar de gegevens kloppen niet meer. Denk aan:
- de geldigheid is verlopen;
- het kenteken op de vergunning komt niet overeen met het kenteken van de auto waarin hij ligt;
- u staat niet meer ingeschreven op het adres waarop de vergunning is uitgeschreven.
- U wist niet dat u moest betalen. U vond de parkeersector onduidelijk aangegeven of u kon de automaat niet vinden.
- U was geld aan het wisselen.
- U parkeerde niet echt, maar was aan het laden en lossen. Als de parkeercontroleur dit niet ter plekke kan bepalen, bent u aan het parkeren. Hetzelfde geldt als u alleen even stil stond, bijvoorbeeld omdat u op iemand wachtte.
- U kwam net te laat terug bij uw auto. Een afspraak liep uit, u was de weg kwijt, u was al op weg naar uw auto maar net te laat. Als u denkt later terug te zijn, moet u extra parkeertijd bijbetalen (tweede kaartje kopen en naast de andere leggen).
- U vindt het bedrag dat u moet betalen te hoog.
Als u een verkeersovertreding heeft begaan, krijgt u een 'Aankondiging van beschikking'. Oftewel een verkeersboete. U heeft bijvoorbeeld fout geparkeerd. Of u heeft uw auto geparkeerd op een plek waar u geen vergunning voor heeft. ParkeerService kan en mag in dit geval niets voor u doen. U krijgt dan een beschikking via een acceptgirokaart van het Centraal Justitieel Incassobureau.
Bent u het niet eens met de beschikking? Dan kunt u bezwaar maken bij de Officier van Justitie. Het adres staat in de brief die u bij de acceptgirokaart heeft gekregen.
Vraag over betaald parkeren?
Heeft u een vraag of klacht over een parkeerboete? Of wilt u meer weten over betaald parkeren? Neem dan contact op met ParkeerService Nieuwegein(Verwijst naar een externe website).