Vreemdelingenpaspoort
U woont in Nieuwegein, u heeft niet de Nederlandse nationaliteit en kunt geen paspoort krijgen van uw land van herkomst. Dan kunt u misschien een vreemdelingenpaspoort krijgen. U kunt ermee naar het buitenland reizen, maar niet naar uw land van herkomst. Voor dit paspoort moet u 3 keer naar de gemeente komen.
Bent u geregistreerd als vluchteling? Dan kunt u geen vreemdelingenpaspoort krijgen, maar wel een vluchtelingenpaspoort.
Voor wie?
- U staat ingeschreven in Nieuwegein.
- U hebt een geldige verblijfsvergunning.
- U kunt laten zien dat u van uw land van herkomst geen paspoort kunt krijgen. Of dat u vluchteling bent, maar geen vluchtelingenstatus hebt.
Aanvragen: zo werkt het
1. Afspraak maken
Maak een afspraak bij de gemeente (afdeling Burgerzaken). Neem de nodige documenten mee:
- Verblijfsvergunning.
- Bewijs dat u van uw eigen land geen paspoort kunt krijgen. Bijvoorbeeld een brief van de ambassade.
- Alle paspoorten en identiteitskaarten die u heeft. Ook als ze verlopen zijn. Paspoorten met gaten hoeft u niet mee te nemen (deze zijn ongeldig).
2. Wachten
Wij sturen uw aanvraag naar de IND. Zij beoordelen uw verzoek. Dit kan 2 tot 4 maanden duren.
3. Brief met beslissing
Wij sturen u een brief met de beslissing. Hierin staat of u het paspoort kunt aanvragen of niet.
4. Opnieuw afspraak maken
Positief bericht? Maak weer een afspraak. Nu kunt u het paspoort aanvragen en betalen. U moet meenemen:
- Een pasfoto die voldoet aan de eisen van de Rijksoverheid. U kunt de pasfoto laten maken bij de gemeente. Kom dan 10 minuten eerder, zodat u dit vóór uw afspraak kunt doen.
- Pinpas of contant geld. Met pin betalen heeft de voorkeur.
Wij geven u een afhaalbewijs mee, voor als u uw paspoort komt ophalen.
5. Ophalen
U kunt uw paspoort ophalen na 5 werkdagen. Of eerder, als u een e-mail heeft gekregen. Het paspoort ligt klaar bij de receptie. Neem uw afhaalbewijs mee. U hoeft deze keer geen afspraak te maken.
Ga steeds zelf naar het Stadshuis. Iemand anders kan de aanvraag niet voor u doen.
Hoelang duurt het?
- Brief met beslissing: 2 tot 4 maanden.
- Paspoort ophalen: na 5 werkdagen. Of eerder, als u een e-mail heeft gekregen.
Een spoedaanvraag is helaas niet mogelijk.
Kosten en geldigheid
€ 63,40
Maximaal 5 jaar geldig, afhankelijk van uw verblijfsvergunning. U kunt ermee naar alle landen reizen, behalve naar uw land van herkomst.
Voor kinderen
Een vreemdelingenpaspoort aanvragen voor een kind jonger dan 18 jaar werkt iets anders. Neem uw kind mee naar de gemeente, bij beide bezoeken. Dus als u het paspoort aanvraagt en als u het ophaalt. Kinderen vanaf 12 jaar mogen de aanvraag alleen komen doen.
Daarnaast moeten de gezaghouders altijd vooraf toestemming geven. Meestal zijn dit de ouders, maar het kan ook 1 ouder zijn en/of een voogd.
Schriftelijk toestemming geven kan ook. Vul het toestemmingsformulier (pdf, 267 KB) in en neem het mee naar de gemeente. Neem ook (een kopie van) een geldig legitimatiebewijs mee van de gezaghouder(s).
Wilt u een paspoort aanvragen voor een baby jonger dan 3 maanden? Dan kunt u helaas geen pasfoto laten maken op het Stadshuis. U kunt met uw baby terecht aan Herenstraat 106, de studio van Fototeam KenM.
Is uw paspoort gestolen of bent u hem kwijtgeraakt? Doe dan zo snel mogelijk een melding. Dit is nodig om misbruik van uw oude paspoort tegen te gaan. Een melding doen is gratis. Daarna moet u nog een afspraak maken voor een nieuw paspoort.
Melding aan de balie
U kunt natuurlijk ook een melding doen aan de balie. Maak hiervoor een afspraak. Bij de gemeente vult u dan een verklaring van vermissing in. Heeft u aangifte gedaan bij de politie? Neem dan het proces-verbaal mee. Daarna kunt u meteen een nieuw paspoort aanvragen.
Paspoort teruggevonden
Vindt u uw paspoort terug? Helaas kunt u die niet meer gebruiken. Lever het ongeldige paspoort altijd in bij de gemeente. U kunt hem afgeven bij de receptie. Een afspraak maken is niet nodig.
Meer informatie
De Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) beoordeelt aanvragen voor een vreemdelingenpaspoort.