Handtekening legaliseren

Bij de gemeente kunt u uw handtekening onder een document laten legaliseren. Daarmee verklaart de gemeente dat de handtekening echt is. U kunt dit in elke gemeente in Nederland doen.

Wilt u uw handtekening in Nieuwegein laten legaliseren, maak dan een afspraak bij de gemeente. Meenemen:

  • Een geldig identiteitsbewijs
  • Het document dat u wilt ondertekenen. Belangrijk: zet uw handtekening nog niet!
Maak uw afspraak >
Informatie:

Nieuw bezoekadres

Burgerzaken is naar een tijdelijk adres verhuisd vanwege een verbouwing. U bent welkom op Zoomstede 19. Lees meer

Hoe werkt het?

U ondertekent het document of formulier in aanwezigheid van de ambtenaar van de gemeente. De ambtenaar vergelijkt de handtekening op het document met de handtekening op uw identiteitsbewijs. De ambtenaar zet ook een gemeentestempel en de eigen handtekening.

Legalisatie van een handtekening moet u zelf doen. U kunt dit niet door iemand anders laten doen. De legalisatie bewijst alleen dat uw handtekening echt is. Het zegt niets over de inhoud van het document of formulier.

Wanneer nodig?

U hebt bijvoorbeeld een gelegaliseerde handtekening nodig als u iemand een volmacht wilt geven. Een bedrijf of organisatie kan er ook om vragen. Een gelegaliseerde handtekening is vaak ook nodig op formulieren en documenten die naar het buitenland worden gezonden. Bijvoorbeeld als u een huis in het buitenland koopt.

Gast uit het buitenland

Een gelegaliseerde handtekening is ook nodig als u een gast uit het buitenland uitnodigt. Maar dit gebeurt op een speciaal formulier en is een andere procedure. Kijk hiervoor bij Bewijs van garantstelling of onderdak.

Hoelang duurt het?

U kunt het document direct meenemen bij uw afspraak.

Kosten

€ 16,60 per handtekening