Straten, verkeer en parkeren

Voor ondernemers en inwoners van Rijnhuizen is het belangrijk dat de wijk goed en veilig bereikbaar is. Per auto, maar ook lopend en op de fiets. Daarom richten we een aantal straten anders in. Hieronder leest u meer over onze plannen.

De Marconibaan en Perkinsbaan ontsluiten de wijk Rijnhuizen. Via deze wegen rijdt of fietst u Rijnhuizen makkelijk in en uit. Deze wegen zijn breed en groen. Aan beide kanten staan grote bomen. De maximale snelheid is nu 50 kilometer per uur. Op de Perkinsbaan en de Marconibaan rijdt een bus. Deze straat heeft echt een doorstroomfunctie in de wijk.

Hoe de Marconi- en Perkinsbaan er in de toekomst uitzien is nog niet bekend. Wel zijn de volgende uitgangspunten duidelijk:

  • Een mooie en representatieve ingang van Rijnhuizen
  • Stoepen uitbreiden
  • Groene bermen met bomen behouden
  • Vrijliggende fietspaden

De Edisonbaan (tussen de Wattbaan en de Watertuin) zal niet veel veranderen. Wel wordt de rijbaan smaller: 5,5 meter. Dit sluit beter aan bij een gemengd woongebied waar nog genoeg ruimte is voor vrachtwagens en de vuilniswagen. Ook willen we meer ruimte voor voetgangers maken. Er komt/blijft een verhoogde stoep aan tenminste 1 kant van de straat. Ook willen we meer groen toevoegen langs de straat. Het laatste stukje van de Edisonbaan, tussen het fietspad vanuit het noorden en de Laan van Rijnhuizen, wordt een fietsstraat. Hierover leest u meer onder het kopje Laan van Rijnhuizen.

We gaan de Dieselbaan inrichten als fietsstraat. Er komen parkeervakken langs de straat. Aan het eind van de Dieselbaan ligt een nieuwe brug. De omgevingsvergunning is inmiddels aangevraagd.

We gaan een fietsstraat maken in Rijnhuizen. Deze fietsstraat wordt de Laan van Rijnhuizen en loopt langs de Watertuin van het noorden naar het zuiden. Met het ontwerp van de nieuwe laan herstellen we de historische kasteellaan.

De nieuwe laan moedigt aan om in beweging te komen en de auto zoveel mogelijk te laten staan. Voor fietsers wordt deze laan de meest comfortabele route door Rijnhuizen. Auto’s zijn er straks te gast. Halverwege is de laan voor auto’s onderbroken. Over het middelste deel kunnen alleen fietsers en de afvalwagen. Langs de fietsstraat komt een nieuw wandelpad. Op de laan en het wandelpad fietst en loopt u straks langs het groen en het water. Het groen en de wandelpaden maken onderdeel uit van het Park Rijnhuizen.

Planning

Alle vergunningen voor de Laan van Rijnhuizen zijn inmiddels verleend. We zijn begonnen met het voorbereidende werk. Een deel van de bomen is inmiddels gekapt. Ook is er extra grond aangebracht om de grond te laten inklinken. Dat is nodig om te voorkomen dat de nieuwe weg straks zakt.

De definitieve inrichting van de Laan van Rijnhuizen maken we in fases. We verwachten nu de volgende planning. U krijgt van ons een bericht voordat we met werkzaamheden in uw buurt starten.

  • Fase 1
    2024: noordelijk deel ter hoogte van Hof van Vronestein en de Boskamer
  • Fase 2
    2025: middelste deel ter hoogte van Rijndael tot de Kelvinbaan
  • Fase 3
    2026: zuidelijk deel ter hoogte van Kelvinbaan tot de griend

Bomen

Een aantal bomen moet nog worden gekapt, voordat we de Laan van Rijnhuizen definitief kunnen inrichten. Dat is nodig omdat deze bomen ziek of van slechte kwaliteit zijn. Op basis van het ecologisch onderzoek bepaalden we wanneer we deze bomen kappen. Langs de historische Laan van Rijnhuizen planten we ook nieuwe bomen. Dat doen we zodra we de laan gaan inrichten. Het volledige inrichtingsplan is te downloaden onder het kopje Documenten.

De woon- en werkstraten zijn vooral voor bestemmingsverkeer. We willen de rijbaan van deze straten smaller maken, ongeveer 5 meter breed. Langs de rijbaan komen parkeerplaatsen en aan beide kanten een stoep. Tussen de parkeerplaatsen komen groenvakken met bomen.

Ront 't Fort gaat van een autoluwe weg naar een autovrije weg. We maken een fijne en toegankelijke omgeving rond de (tijdelijke) basisschool, de woningen en het Fort. Leerlingen kunnen straks veilig naar school en het wordt een fijne wandel- en fietsstraat in het groen. De maatregelen om Rond 't Fort autovrij te maken staan bij Documenten. De werkzaamheden worden dit jaar uitgevoerd.

Vlakbij de Plettenburgerbrug willen we een nieuwe brug maken voor voetgangers en fietsers. De nieuwe brug verbindt Rijnhuizen met Merwestein en de Laan van Rijnhuizen. We staan nog aan het begin van het proces en onderzoeken nu waar de brug kan. Dat doen we samen met Rijkswaterstaat, Provincie Utrecht en Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden. Zodra meer duidelijk is over de plek, gaan we het ontwerp maken. U leest dan hier meer over het vervolg en de mogelijkheden om mee te doen.

  • Autovrije weg: 2024
  • Coltbaan: na 2024
  • Fultonbaan: na 2024
  • Edisonbaan ter hoogte van Boskamer: 2024
  • Newtonbaan: na 2024
  • Einsteinbaan: na 2024
  • Laan van Rijnhuizen ter hoogte van Vronestein: 2024
  • Laan van Rijnhuizen ter hoogte van Rijndael (noord): 2025
  • Laan van Rijnhuizen ter hoogte van Rijndael (zuid): 2026
  • Dieselbaan: 2026
  • Marconibaan/Perkinsbaan: 2025/2026
  • Brug Merwedekanaal: 2026

Parkeren

Parkeren in Rijnhuizen kan op uw eigen terrein, bij uw woning, uw appartementencomplex of uw bedrijf. Op sommige plekken zijn parkeervakken aangelegd langs de straat.

Nu het aantal inwoners van Rijnhuizen groeit, is er ook meer behoefte aan parkeerplekken. De gemeente onderzoekt nu hoe en waar dat zo goed mogelijk kan. Meer informatie leest u hier, zodra dat beschikbaar is.