Straten, verkeer en parkeren

Voor ondernemers en inwoners van Rijnhuizen is het belangrijk dat de wijk goed en veilig bereikbaar is. Per auto, maar ook lopend en op de fiets. Daarom richten we een aantal straten anders in. Hieronder leest u meer over onze plannen.

De Marconibaan en Perkinsbaan ontsluiten de wijk Rijnhuizen. Via deze wegen rijdt of fietst u Rijnhuizen makkelijk in en uit. Deze wegen zijn breed en groen. Aan beide kanten staan grote bomen. De maximale snelheid is nu 50 kilometer per uur. Op de Perkinsbaan en de Marconibaan rijdt een bus. Deze straat heeft echt een doorstroomfunctie in de wijk.

De eerste plannen voor de toekomst van de Marconibaan zijn inmiddels bekend. De weg krijgt een apart, vrijliggend fietspad en een strook tussen de rijbanen. De maximale snelheid blijft 50 km/uur. De aanpassing aan de Marconibaan en de Perkinsbaan gaat van start nadat de supermarkt klaar is.  

Een eerste indruk van de plannen vindt u hieronder. De ontwerptekeningen van de Marconibaan vindt u onder Documenten.

De Edisonbaan (tussen de Wattbaan en de Watertuin) zal niet veel veranderen. Wel wordt de rijbaan smaller: 5,5 meter. Dit sluit beter aan bij een gemengd woongebied waar nog genoeg ruimte is voor vrachtwagens en de vuilniswagen. Ook willen we meer ruimte voor voetgangers maken. Er komt/blijft een verhoogde stoep aan tenminste 1 kant van de straat. Ook willen we meer groen toevoegen langs de straat. Het laatste stukje van de Edisonbaan, tussen het fietspad vanuit het noorden en de Laan van Rijnhuizen, wordt een fietsstraat. Hierover leest u meer onder het kopje Laan van Rijnhuizen.

We gaan de Dieselbaan inrichten als fietsstraat. Er komen parkeervakken langs de straat. Aan het eind van de Dieselbaan ligt een nieuwe brug.

We gaan een fietsstraat maken in Rijnhuizen. Deze fietsstraat wordt de Laan van Rijnhuizen en loopt langs de Watertuin van het noorden naar het zuiden. Met het ontwerp van de nieuwe laan herstellen we de historische kasteellaan.

De nieuwe laan moedigt aan om in beweging te komen en de auto zoveel mogelijk te laten staan. Voor fietsers wordt deze laan de meest comfortabele route door Rijnhuizen. Auto’s zijn er straks te gast. Halverwege is de laan voor auto’s onderbroken. Over het middelste deel kunnen alleen fietsers en de afvalwagen. Langs de fietsstraat komt een nieuw wandelpad. Op de laan en het wandelpad fietst en loopt u straks langs het groen en het water. Het groen en de wandelpaden maken onderdeel uit van het Park Rijnhuizen.

Planning

Alle vergunningen voor de Laan van Rijnhuizen zijn inmiddels verleend. We zijn begonnen met het voorbereidende werk. Een deel van de bomen is inmiddels gekapt. Ook is er extra grond aangebracht om de grond te laten inklinken. Dat is nodig om te voorkomen dat de nieuwe weg straks zakt.

De definitieve inrichting van de Laan van Rijnhuizen maken we in fases. We verwachten nu de volgende planning. U krijgt van ons een bericht voordat we met werkzaamheden in uw buurt starten.

  • Fase 1
    2024: noordelijk deel ter hoogte van Hof van Vronestein en de Boskamer
  • Fase 2
    2025: middelste deel ter hoogte van Rijndael tot de Kelvinbaan
  • Fase 3
    2026: zuidelijk deel ter hoogte van Kelvinbaan tot de Griend

Het noordelijk deel is nu klaar. Fietsers kunnen pas gebruik maken van de fietsstraat als er geen bouwverkeer meer is.

Bomen

Een aantal bomen zijn gekapt. Dat is nodig omdat deze bomen ziek of van slechte kwaliteit waren. Op basis van het ecologisch onderzoek bepaalden we wanneer we deze bomen moesten kappen. Langs de historische Laan van Rijnhuizen zijn nu ook nieuwe bomen geplant. Het volledige inrichtingsplan is te downloaden onder het kopje Documenten.

De woon- en werkstraten zijn vooral voor bestemmingsverkeer. We willen de rijbaan van deze straten smaller maken, ongeveer 5 meter breed. Langs de rijbaan komen parkeerplaatsen en aan beide kanten een stoep. Tussen de parkeerplaatsen komen groenvakken met bomen.

Planning

  • Coltbaan: na 2025
  • Fultonbaan: na 2025
  • Newtonbaan: na 2025
  • Einsteinbaan: na 2025

De weg Rond ’t Fort maakt onderdeel uit van Park Rijnhuizen. Het fort en de weg eromheen zijn een fijn wandelgebied. Daarnaast wordt er veel gefietst. We willen deze weg al langer autoluw maken. 

De tijdelijke school staat nu op de hockeyvelden. De blijvende school komt ook op de hockeyvelden. We verwachten dat er daardoor meer fietsers en wandelaars komen. Daarom gaan we ervoor zorgen dat auto’s niet meer Rond ’t Fort op mogen. Voor vuilniswagens en een paar bewoners geldt een uitzondering.

Wat gaat er gebeuren

Rond ’t Fort wordt een fietspad in twee richtingen. We geven dit aan met verkeersborden. Aan de inrichting van de weg verandert niets. We zorgen wel dat auto’s deze weg niet meer op kunnen. Daarnaast komen er extra voorzieningen voor voetgangers. 

Maatregelen Rond 't Fort (pdf, 1 MB)

Verkeersbesluit en kapvergunning

Om van Rond ’t het fort een fietspad te maken is een verkeersbesluit nodig. Een verkeersbesluit is een officiële regel van de gemeente over verkeer. In zo’n besluit staat wat er verandert, zoals parkeren of rijroutes. De gemeente neemt zo’n besluit om de straat veilig en duidelijk te maken. 

We nemen dit verkeersbesluit in het najaar van 2025. Om naast het fietspad tussen de Edisonbaan en Rond ’t Fort een voetpad aan te leggen, moeten we 7 bomen verwijderen. We gaan 6 bomen (lindes) verplanten. Deze krijgen een nieuwe plek in Rijnhuizen. De andere boom moeten we kappen (een sierkers). Voor het verplanten van de lindes en de kap van een sierkers vragen wij in de zomer van 2025 een kapvergunning aan. 

Planning

Als de vergunning en het verkeersbesluit niet kunnen veranderen, voeren we de maatregelen uit op straat. Dit zijn de maatregelen 1 t/m 5 in het document hierboven. De maatregelen 6, 7 en 8 nemen we mee met de herinrichting van de hockeyvelden. Het toevoegen van een extra voetgangersbrug naar het fort staat gepland voor 2026 (maatregel 9). 

Vlakbij de Plettenburgerbrug gaan we een nieuwe brug maken voor voetgangers en fietsers. De brug gaat de Anna van Rijnbrug heten. De nieuwe brug verbindt Rijnhuizen met de Zeepfabriek, waardoor je snel bij City kunt komen.

Op dit moment zijn we bezig met de voorbereidingen om een architect en aannemer te zoeken. Ook bereiden we de aanvraag voor van de vergunningen. En we maken afspraken met onder andere Rijkswaterstaat. Samen met de bouw denken we dat dit nog zeker 1,5 jaar gaat duren. De brug is er op z'n vroegst in 2027.

De kruising Plettenburgerbaan, Perkinsbaan en Martinbaan is de belangrijkste plek om de wijk in te rijden. Doordat er meer inwoners bij zijn gekomen, is de kruising niet meer veilig genoeg. Daarom passen we de aansluiting vanuit de Perkinsbaan en de Martinbaan aan. Elke richting krijgt een eigen rijbaan. Daardoor komen er geen moeilijke situaties met tegemoetkomend verkeer en wordt de kruising veiliger. De snelheid op de kruising gaat van 70 km/uur naar 50 km/uur.

Er komt een busbaan vanuit de richting Utrecht en de verkeerslichten worden vervangen. Fietsers en voetgangers kunnen er veilig oversteken. We verwachten dat het aanpassen van het kruispunt in 2026 gebeurt.

Parkeren

Parkeren in Rijnhuizen kan op uw eigen terrein, bij uw woning, uw appartementencomplex of uw bedrijf. Op sommige plekken zijn parkeervakken aangelegd langs de straat.

Nu het aantal inwoners van Rijnhuizen groeit, is er ook meer behoefte aan parkeerplekken. De gemeente onderzoekt nu hoe en waar dat zo goed mogelijk kan. Meer informatie leest u hier, zodra dat beschikbaar is.