Huurproblemen: wat kunt u zelf doen?
Soms kunt u huurproblemen zelf oplossen. Bijvoorbeeld als de problemen ontstaan door slechte communicatie. Bekijk hieronder tips wat u dan zelf kunt doen.
- Spreek uw zorgen of klachten uit tegen de verhuurder. Woont u bijvoorbeeld in een slecht geïsoleerde woning? Ga hierover in gesprek met uw verhuurder en zeg wat u anders zou willen.
- Vindt u zaken onduidelijk, zoals uw rechten of bepaalde afspraken? Vraag dit aan de verhuurder. Misschien is de verhuurder iets vergeten te vertellen en kan hij of zij dat alsnog doen.
- Denkt u dat uw verhuurder te veel huur vraagt? Doe dan eerst de huurprijscheck op de website van de Rijksoverheid(Verwijst naar een externe website).
- Houd uw huurproblemen bij. Leg vast wat er volgens u niet goed gaat. Bewaar brieven, e-mails en telefoontjes op uw computer of telefoon.
- Wanneer u de verhuurder vraagt om een oplossing, doe dit dan schriftelijk (brief of e-mail). Dan heeft u zwart-op-wit dat u om een oplossing heeft gevraagd, ook als uw verhuurder niet reageert.
- Maak foto's met datum van hoe de woning eruitziet als u gaat huren én hoe u de woning oplevert bij vertrek. Als u later de schuld krijgt van schade of gebreken, kunt u laten zien hoe de woning eruitzag. Zo staat u als huurder sterk.
- Heeft u te maken met een verhuurder die scheldt, boze mails stuurt, dreigt, onverwacht uw huis binnenkomt of het internet of warm water afsluit? Dat mag niet. Verzamel hier bewijs van en doe hier melding van. Schrijf al het ongewenste gedrag op met datum en tijd. Dit bewijs kunt u later nodig hebben.
- Huurt u van een woningcorporatie en komt u er samen niet uit? Dan kunt u terecht bij de onafhankelijke klachten- of geschillencommissie van Jutphaas Wonen(Verwijst naar een externe website), Portaal(Verwijst naar een externe website) of Woonin(Verwijst naar een externe website).
Als u er niet uitkomt
Komt u er zelf niet uit? Doe dan een melding via het Meldpunt huurproblemen.