Meldpunt huurproblemen

Huurt u een woning of zoekt u een huurwoning in Nieuwegein? Voor veel mensen is hun huurwoning een fijne plek. Maar sommige mensen lopen tegen vervelende problemen aan met de woning of de verhuurder. Bijvoorbeeld te hoge huur, verkeerd berekende servicekosten, een onduidelijk huurcontract of zelfs bedreiging door de verhuurder. 

Heeft u problemen rondom het huren van een woning of met de verhuurder? Dan kunt u daar bij ons een melding van doen. U kunt dan gratis advies en hulp krijgen van het Huurteam. Een melding doen kan ook anoniem.

Soms kunt u huurproblemen zelf oplossen. Kijk wat u zelf kunt doen.

Voor wie

Het Meldpunt huurproblemen is bedoeld voor mensen die problemen hebben bij het huren van een woning. Bijvoorbeeld onduidelijkheid of ongewenst gedrag door de verhuurder, slecht onderhoud of een te hoge huurprijs. U kunt een melding doen van huurproblemen als:

  • u een particuliere huurwoning zoekt (niet van een woningcorporatie).
  • u een woning huurt van een particuliere verhuurder of verhuurbemiddelaar. Een verhuurbemiddelaar brengt huurders in contact met particuliere verhuurders.
  • u een buitenlandse werknemer bent met een werk-huurcontract. U werkt en woont dan via een uitzendbureau.

Wat kunt u melden?

  • De verhuurder discrimineert u, bedreigt u of maakt u bang.
  • De verhuurder vraagt een te hoge huurprijs of een te hoge borg (meer dan 2 maanden kale huur).
  • De verhuurder wil geen schriftelijk huurcontract naken.
  • De verhuurder geeft u geen goede informatie over uw rechten en plichten bij de huur van de woning (die niet in het huurcontract staan). 
  • De verhuurder vertelt niet hoe hoog de borg is. Of wanneer u die terugkrijgt als het huurcontract stopt.
  • De verhuurder onderhoudt de woning slecht en lost dit niet op.
  • De verhuurder vertelt niet waar u terecht kunt met vragen over de woning.
  • De verhuurder vertelt niet waar u het Meldpunt ongewenst verhuurgedrag kunt vinden (deze pagina).
  • De verhuurder vraagt onredelijke servicekosten. Of hij geeft u niet jaarlijks een compleet overzicht van de servicekosten.
  • De verhuurbemiddelaar vraagt dubbele bemiddelingskosten.

Wat doet de gemeente met uw melding?

De hulp bij huurproblemen is gratis. De gemeente neemt binnen 5 werkdagen contact met u op (als u uw contactgegevens heeft achtergelaten). Houdt de verhuurder zich inderdaad niet aan de regels? Dan kunnen wij de verhuurder aanspreken. Dit overleggen wij eerst met u. We kunnen de verhuurder verplichten om de woning volgens de regels te verhuren. Gebeurt dit niet, dan kunnen we overgaan tot handhaving. Soms kan dan ook een boete worden opgelegd. We kunnen alleen niet handhaven bij woningcorporaties. Als dat nodig is, wordt u doorverwezen naar de Huurcommissie of het Juridisch loket.

Huurteam Nieuwegein

De gemeente Nieuwegein werkt samen met het Huurteam Nieuwegein(Verwijst naar een externe website) om huurproblemen in Nieuwegein op te lossen. Het Huurteam Nieuwegein is er voor u om u te helpen als u voor uitdagingen komt te staan. Dit is een gratis dienst.

Wet Goed Verhuurderschap

Sinds 1 juli 2023 geldt de Wet Goed Verhuurderschap. In de wet staan landelijke regels over geldzaken, contracten, informatievoorziening en hoe een verhuurder zich moet gedragen. Zo weten verhuurders beter wat wel en niet mag én zijn huurders beter beschermd.

Door deze wet mogen gemeenten nu meer ingrijpen als verhuurders zich niet aan de regels houden. Huurders die problemen hebben met de woning of de verhuurder kunnen deze ‘huurmisstanden’ melden bij het meldpunt van de gemeente. Bij ongewenst verhuurgedrag mag de gemeente nu dus meer doen om u te helpen.

Wet betaalbare huur

Sinds 1 juli 2024 geldt de Wet Betaalbare Huur(Verwijst naar een externe website). De wet beschermt huurders tegen een te hoge huurprijs. Huurders en verhuurders kunnen op www.ismijnhuurteduur.nl(Verwijst naar een externe website) zien wat de wet voor hen betekent. 

Huurt u een woning of een kamer van een particuliere verhuurder en bent u van mening dat u teveel huur betaalt? Doe dan eerst zelf de huurprijscheck(Verwijst naar een externe website) van de Huurcommissie. Betaalt u inderdaad teveel? Ga dan eerst zelf het gesprek aan met de verhuurder. Komen jullie er samen niet uit? Dan kunt u een melding maken, zodat wij waar nodig in kunnen grijpen. 

Direct melden (Verwijst naar een externe website)

Nieuwegeinse huurders krijgen hulp van het Huurteam

“Helaas zijn er verhuurders die niet zorgen voor een goede woning”, vertelt Eva Luijendijk van het Huurteam Nieuwegein. “En of het nu gaat om te hoge huurprijzen, achterstallig onderhoud of intimidatie, wij staan klaar om huurders te helpen.”

Lees het nieuwsbericht