Meldpunt huurproblemen
Huurt u een woning of zoekt u een huurwoning in Nieuwegein? Voor veel mensen is hun huurwoning een fijne plek. Maar sommige mensen lopen tegen vervelende problemen aan met de woning of de verhuurder. Bijvoorbeeld te hoge huur, verkeerd berekende servicekosten, een onduidelijk huurcontract of zelfs bedreiging door de verhuurder.
Heeft u huurproblemen? Doe dan een melding bij ons. U kunt dan gratis advies en hulp krijgen van Huurteam Nieuwegein.
Een melding doen kan ook anoniem.

Wat kunt u zelf doen?
Soms kunt u huurproblemen zelf oplossen. Bijvoorbeeld als de problemen ontstaan door slechte communicatie. Bekijk tips wat u dan zelf kunt doen.
Voor wie
Het Meldpunt huurproblemen is bedoeld voor mensen die problemen hebben bij het huren van een woning. Bijvoorbeeld onduidelijkheid of vervelend gedrag door de verhuurder, slecht onderhoud of een te hoge huurprijs. U kunt een melding doen in de volgende situaties.
- U zoekt een particuliere huurwoning (niet van een woningbouwvereniging).
- U huurt een woning van een particuliere verhuurder of verhuurbemiddelaar. Een verhuurbemiddelaar brengt huurders in contact met particuliere verhuurders.
- U bent een buitenlandse werknemer met een werk-huurcontract. U werkt en woont dan via een uitzendbureau.
Wat kunt u melden?
- De verhuurder discrimineert u, bedreigt u of maakt u bang.
- De verhuurder vraagt een te hoge huurprijs of een te hoge borg (meer dan 2 maanden kale huur).
- De verhuurder wil geen schriftelijk huurcontract naken.
- De verhuurder geeft u geen goede informatie over uw rechten en plichten bij de huur van de woning (die niet in het huurcontract staan).
- De verhuurder vertelt niet hoe hoog de borg is. Of wanneer u die terugkrijgt als het huurcontract stopt.
- De verhuurder onderhoudt de woning slecht en lost dit niet op.
- De verhuurder vertelt niet waar u terecht kunt met vragen over de woning.
- De verhuurder vertelt niet waar u het Meldpunt ongewenst verhuurgedrag kunt vinden (deze pagina).
- De verhuurder vraagt onredelijke servicekosten. Of hij geeft u niet jaarlijks een compleet overzicht van de servicekosten.
- De verhuurbemiddelaar vraagt dubbele bemiddelingskosten.
Wat doet de gemeente met uw melding?
De hulp bij huurproblemen is gratis. De gemeente neemt binnen 5 werkdagen contact met u op (behalve als u anoniem heeft gemeld). Houdt de verhuurder zich inderdaad niet aan de regels? Dan kunnen wij de verhuurder aanspreken. Dit overleggen wij eerst met u. We kunnen de verhuurder verplichten om de woning volgens de regels te verhuren. Gebeurt dit niet, dan kunnen we overgaan tot handhaving. Soms kunnen we ook een boete geven.
We kunnen alleen niet handhaven bij woningbouwverenigingen. Als dat nodig is, wordt u doorverwezen naar de Huurcommissie of het Juridisch loket.
Huurteam Nieuwegein
De gemeente Nieuwegein werkt samen met het Huurteam Nieuwegein(Verwijst naar een externe website) om huurproblemen in Nieuwegein op te lossen. Dit is een gratis dienst.