Gezonde bomen aan de Henri Dunantlaan

We zijn zuinig op onze bomen. Ze maken de stad groener en fijner om in te wonen. Daarom kijken we regelmatig hoe het met onze bomen gaat. Soms blijkt dat een boom ziek of dood is. Dan is het nodig om deze boom weg te halen, ook in uw buurt. Zo houden we de omgeving veilig en gezond.

Wat gaat er gebeuren?

Aan de Henri Dunantlaan is tijdens een veiligheidsinspectie een zieke eik ontdekt. De boom herstelt helaas niet meer, waardoor we hem waarschijnlijk moeten weghalen. Voordat dit kan, vragen we eerst een omgevingsvergunning aan. 

Inspectierapport eik (pdf, 125 KB)

We vinden het belangrijk dat uw buurt groen blijft. Daarom planten we 3 nieuwe bomen terug in de wijk. Dat doen we voor het einde van 2027. Hieronder ziet u waar deze nieuwe bomen komen te staan. Het gaat om een Anna Paulowna-boom, Perzisch IJzerhout en een sierkers.

U ontvangt kort voor het weghalen van de bomen nog een bericht met meer informatie en de planning van de werkzaamheden.

Waarom is dit nodig?

We willen dat de bomen in de stad gezond én veilig zijn. Daarom controleren we elke boom in Nieuwegein eens in de 3 jaar. Tijdens zo'n controle kijken we of een boom nog sterk genoeg is en niet gevaarlijk kan worden, bijvoorbeeld bij harde wind. Als een boom ziek of zwak lijkt, gaan we hem vanaf dat moment elk jaar extra goed bekijken. Vaak kan de boom met onderhoud of verzorging blijven staan. Lukt dat niet, dan plaatsen we de boom op de lijst van bomen die we helaas moeten weghalen. Alleen als het echt niet anders kan, nemen we zo'n besluit. 

We begrijpen dat het weghalen van bomen invloed kan hebben op uw buurt. Daarom vertellen we u dit op tijd, en leggen we uit waarom we dit doen. Als we nieuwe bomen planten, kiezen we voor bomen die passen bij de omgeving én zorgen voor meer variatie. Zo gaan de bomen in de buurt langer mee en worden ze minder snel ziek. 

Lees meer over boomziekten en plagen

Hoe gaat het verder?

De gemeente vraagt een omgevingsvergunning aan voor het kappen van de eik. Zodra de vergunning is verleend, staat dit in het Gemeenteblad(Verwijst naar een externe website). Buurtbewoners en belanghebbenden kunnen dan bezwaar maken via gemeente@nieuwegein.nl(Verwijst naar een e-mailadres), ter attentie van het college van burgemeester en wethouders. 

Wilt u op de hoogte blijven van bekendmakingen van de gemeente? Meld u dan aan bij Berichten over uw Buurt(Verwijst naar een externe website). U krijgt dan automatisch een e-mail zodra er een besluit online staat over uw buurt.