Klacht indienen

Bent u niet netjes behandeld door een medewerker van de gemeente Nieuwegein? Dan kunt u een klacht indienen. Klachten komen terecht bij de ombudsfunctionaris. Hij geeft de klacht door aan de leidinggevende. De leidinggevende neemt contact met u op om te overleggen hoe jullie er samen uit kunnen komen. Lukt dit niet? Dan gaat de ombudsfunctionaris de klacht beoordelen.

Inloggen met DigiD Direct indienen

U kunt uw klacht ook via e-mail, telefonisch of per post doorgeven.

Klacht of melding?

Heeft u ergens last van? Liggen de stoeptegels scheef? Of heeft u bijvoorbeeld last van geparkeerde auto's, hangjongeren, struiken die gesnoeid moeten worden, onkruid, verstopte riolering of hondenpoep? Dien dan geen klacht in, maar doe een melding. 

Een melding doen

Waarover kunt u een klacht indienen?

  • U bent niet goed behandeld door medewerkers of bestuurders.
  • U heeft te weinig of onjuiste informatie gekregen.
  • De gemeente reageert niet op uw vragen.
  • De gemeente gaat verkeerd om met uw privacy. Uw medische gegevens worden bijvoorbeeld zonder uw toestemming doorgegeven.

Waarover kunt u geen klacht indienen?

  • Over iets wat meer dan 1 jaar geleden gebeurde.
  • Over iets waarover u al eerder een klacht indiende.
  • Over gedrag of een actie waar u bezwaar tegen had kunnen maken of in beroep had kunnen gaan.
  • Over gedrag dat Justitie al onderzoekt.

Behandeling

Zo behandelen we uw klacht:

  • U krijgt een ontvangstbevestiging.
  • De ombudsfunctionaris stuurt uw klacht door naar de leidinggevende.
  • De leidinggevende neemt contact met u op om te onderzoeken hoe jullie er samen uit kunnen komen.
  • Als u daarna niet tevreden bent, zal de ombudsfunctionaris de klacht beoordelen.
  • Bent u het niet eens bent met de beoordeling van de ombudsfunctionaris? Dan kunt u binnen een jaar de klacht voorleggen bij de Nationale Ombudsman.